Taggar

,

Nyligen avslutade jag Tomb Raider (2013), det nionde spelet i Tomb Raider serien (egentligen 10 men ett av dom erkänns visst inte, Tom Raider Guardian of Light?).

2013-04-11_00014B

Först så kan jag säga att jag egentligen inte tänkte spela det för det går inte att komma undan från hur kasst Lara Croft framställs i spelserien, samt filmerna. Mest som ett objekt, hennes kropp kom först, sen hennes kunskaper och överlevnadsförmåga. Detta har ändrats under årens gång, om en ska jämföra med första som kom på 90-talet. Men upp till senaste versionen innan TR 2013 så fokuserades ändå på hennes utseende och hur sexig hon var i vissa kläder.

Detta fick mig att tänka att nej tack, jag vill inte spela något som är tänkt först och främst att kittla unga heterokillars fantasi, spela sexig storbystad kvinna (fokus) som sparkar arsle (kommer i andra hand). Även om jag faktiskt kan spela sådana spel (Tera, Vindictus, Blade and Soul) så orkade jag inte med det. Jag spelade första Tomb Raider som kan för en hel del år sedan, det fick räcka. Men så läste jag om nya Lara Croft och fick se massa bilder och video. Det ändrade min syn en del, men inte helt. Först när jag nu gått igenom hela spelet så har jag totalt ändrat min syn på Lara Croft. Hon är häftig i min ögon!

Hon har förändrats från den tidiga versionen. Borta helt är fokus på hennes utseende. Nu är det hennes kunskaper och överlevnadsförmåga som kommer först, och sist. Lara sexobjektet blev Lara personen med sina egna tankar och åsikter, vetande och förmågor, all hennes erfarenhet hon har och får. Tänk vad enkelt det ändå att faktiskt visa henne som en person!

Inte sagt att det inte finns problem. Som till exempel damsel in distress tropen som används. Att viktiga personer i hennes liv tenderar att vara män, sällan kvinnor. Och tja, kan inte gå in på detalj utan att förstöra handlingen för er.

Jag önskar nu att spelbranschen tar efter och gör framtida spel mer som Tomb Raider och huvudpersoner som Lara Croft. Hon är levande på ett sätt andra inte är. Hon går från lite naiv och rätt så sårbar till överlevare som kickar massa ass. Hon beter sig som nog många tänker en skulle bete sig, inte som en kall mördare som många karaktärer annars tenderar att vara. Massa manliga karaktärer i spel behöver mer av detta för att sluta vara som maskiner som dödar men utan minsta känslor eller sårbarhet, utan minsta tanke på vad dom egentligen gör.

Nu har jag dock svårt att kolla igen på TR filmerna. Jag gillar Angelina Jolie men i rollen som Lara så känns hon, meh. För mycket fokus på hennes utseende och att hon ska le och se sexig ut. Hoppas på nya filmer.