Det kanske låter som en självklarhet för vissa, dumt för andra och wtf för några till. Men det är så det ser ut, feminism är icke en rörelse för oss transpersoner. Den är till för ciskvinnor, inga andra. Jag har snackat om det förut, kvinnors erfarenheter och perspektiv. Så det finns inget att bli förvånad över.

Detta inlägg på Fitt for fight är talande för just detta: Härmed avsäger jag mig mitt mans-ansvar.

Enda problemet jag kan se är att det buntar ihop transkillar med alla som har fitta, transkillar med fitta är inte kvinnor. Dom flesta av dom må ha erfarenheter att leva som personer med fitta i detta samhälle men en förnekar bara deras könsidentitet om en buntar ihop dom i samma grupp som alla kvinnor. Och det är bara jävligt respektlöst.

Som tjej med kuk känner jag mig inte minsta kränkt. Okej, kanske lite exkluderad eftersom jag också ha erfarenheter av att vara tjej. Dock inte erfarenheter som är direkt kopplade till att ha fitta, som menstruation  eller föda barn. Men jag vet att feminism handlar inte om mig, inte det minsta. Den är en rörelse som handlar om ciskvinnor (jag vet att det finns dom av er som hatar ordet, det kalls bara kvinnor, inte cis). Könet spelar roll, oavsett vad ens könsidentitet är, i samhället som inom feminism.

Därför behöver vi transpersoner får egna rörelse där våra röster inte bara behövs när andra inom rörelsen kan få känna sig progressiva, att visa upp oss för att det tjänar dom för tillfället, som ett alibi. Som ciskvinnor kan känna sig inom andra rörelser, förutom inom feminism.