Ja inte kommer vi få se någon sådan här reklam i Sverige på ett bra tag. Som tur är har vi Seremedy som kanske kan hjälpa att rucka på den så starka könsnormen som säger att killar måste vara maskulina i sitt sätt och uttryck för annars är dom inte riktiga män och icke riktiga män är fjollor, bögar och kärringar. Ja eller jag hoppas att bandets fokus på visual kei kan hjälpa till lite. Men tyvärr som alltid så blir det nog ett undantag, och då blir det därmed en annan sak i folks ögon. Så fort något börjar hota könsnormen så skiter massa kvinnor och män på sig.

Reklamen i sig kan en kritisera, utseendeidealet någon? Men jag tycker det finns något positivt i det och det är att vi har en androgyn kille som inte skapar massa rubriker, massa hat, utan tas emot mer positivt. Så varför skulle det inte funkar här i Sverige? Som tas upp i artikeln så är Sverige ett land som slår sig för bröstet gällande jämställdhet men fan om någon ifrågasätter att killar ska se ungefär likadana ut och vara maskulina! Då jävlar kommer hatet. Då heter det att jämställdheten har gått för långt, män feminineras, jävla fjollor och bögar, etc. Män som själva är extremt osäkra på sin sexualitet och könsidentitet känner att dom med hot och våld måste hålla dessa killar tillbaka. Sjuka individer.

Feminism är tyvärr urusel på att rucka på denna könsnormer för killar. Just för att det har inte varit feminisms jobb, det är killar som behöver själva ta steget. Men… Hur ofta ser du en feministisk man med kjol, leggings och smink? Hur många feministiska bi- och heterosexuella kvinnor känner du som säger att dom inte har något problem med det men deras pojkvän ska minsann inte klä sig så? Hur många feministiska män känner du som ens försöker rucka på normen? Frågor som en behöver ställa sig. För det händer praktiskt taget inget på denna punkt i Sverige. Var fan är alla feministiska män som går i protest tåg och klär sig i kjol och använder massa smink?

Det blir andra icke-feminister som får göra jobbet, som Yohio i Seremedy.