Taggar

Det bara äää så!

Det är lustigt egentligen. Vi vet att vi kan förändra samhällen och dess kultur i grunden. Allt kommer till någon gång, saker förändras, permanent. Rasism, HBTQ-fobi, fölrdomar generellt – sådant vi vet att vi kan förändra i grunden. Att hur vi växer upp, och allt omkring oss, formar oss. Och vi kan därmed bli av med denna skit i nyare generationer genom att lära ut att det är fel att till exempel vara rasist. Att visa vad som är felet med det, fördomar gör oss inte gott.

Okej så lång är det väl klart vad jag menar? Men så kommer vi till sexism och könsnormer. Då jävlar är det många som tvärtom försvarar det genom att påstå att det inte går att förändra i grunden, egentligen. Som när det blir krig, naturliga katastrofer eller annat liknande – då går vi tillbaka till 50-talets könssyn. För vi styrs biologiskt, och annat dumt, brukar det sägas.

Ett bra exempel är när Tv-serien The Walking Dead ska diskuteras. Då kommer sådana här försvarare av könskonservatism fram. Bra inlägg om denna serie förresten.

Men det kallas ”könsnormer” av en anledning. Det går att förändra. Skulle inget gå att förändra skulle vi fortfarande leva som på stenåldern. Tänker efter – Feminism skulle aldrig ha hänt om det inte gick att förändra våra uppfattningar om kön. Sexism är INTE biologisk. Fördomar är inte biologiskt. Det är enbart jävla idioter som tror att det ligger till så. Så enkelt är det med det. Fördomar är något vi får LÄRA oss. Och genom lärdom kan vi bli av med dom.

Vad som är biologiskt skiljer sig så mycket mellan individer att dela in i en stor grupp är puckat, och sjukt. DET däremot är en bra grogrund för fördomar. Två kvinnor funkar inte exakt likadant, eller två män. Att det finns generella skillnader utesluter inte hur det ser ut i stort. Till exempel muskelmassa, höftstorlek, bröst, könsorgan, osv, avgörar icke hur bra du är på något, vad dina intressen är, etc. Inte fan har väl det faktum att en har fitta och stora bröst något att göra med hushållssysslor? Eller hur bra jag är på matte? Bara för att jag har kuk så utesluter det att jag gillar att bära kjol?

Nej just det. Det avgör inte. Men ändå så finns det många som tror det. I varierande grad så tror dom faktiskt att könsnormer är så grundläggande för oss som varelser att vi skulle gå helt under om vu inte delade upp på massa sätt. Nu menar jag inte extremister som snackar om artens fortlevnad som det vi måste tänka mest på och homosexuella förstör det bla bla skitsnack bla. Utan jag snackar om person som BORDE veta bättre. Även personer som kallar sig feminister som resonerar såhär. Har snackat med några få jag diskuterat The Walking Dead Tv-serien.

Tänk också hur jävla fucked jag som transperson skulle vara om något hände som i The Walking Dead. Jag har ju kuk så jag skulle väl tvingas bära vapen. Kul att veta att det finns massa idioter som försvarar skiten där ute, personer som jag tycker borde fatta hur puckade deras inställning är. Tack, ni gör verkligen livet lättare för oss som inte passar in…

Jag undrar: Varför kallar sig feminist om en är övertygad om att inget egentligen går att förändra gällande sexism och könsnormer? Om samhället går tillbaka så fort någon katastrof händer.

Då kan du lika gärna ge upp och låta oss andra fortsätta förändra eftersom vi VET att det går. Din pessimism behöver vi inte. Kindly fuck off.