Kläder som mycket annat används som uttryck för hur vi känner och mår. Smink, frisyr, musik, film, spel, färger, humor, etc – allt sådant skiftar för dom flesta av oss beroende på vårt humor, eller välmående under längre tid.

Detta skulle jag säga är väl egentligen den enda punkt då en som transsexuell kvinna blir mer fri. Jag kan få leva ut mitt känsloliv genom även kläder nu, alla möjliga färger. Folk tittar inte snett på mig då jag antas vara kvinna.

Som cis-kille har du inte så mycket frihet. Du är väldigt begränsad, om du inte störs av bli mobbad eller rent av misshandlad för att du vill bära kjol och smink förstås.. Andra killar och män kommer att göra sitt yttersta för att se till att du håller dig på din plats. Och tjejer och kvinnor kommer att försöka få dig att inse att du minsann inte är en riktig man nu.

En del kanske tänker att en kille har mycket att välja på, tja raka skägget ena dagen och spara nästa? Grå eller svart skjorta/t-shirt/kavaj istället för blå eller grön? Oj vad mycket valfrihet: Du kan få välja vilken färg du vill! Så länge du väljer blått…

Vissa dagar föredrar jag rosa tröja och leggings. Andra dagar svart blandat med lila och rosa, till exempel. Jag skiftar kläder, färg och frisyr efter mitt humör. Jag mår bättre av att få göra det.

Att då köna kläder och döma dom som inte anpassar sig till detta könande utan anses gör ”fel” är extremt sjukt. Hur fan kan en begränsa någons känslouttryck på detta sätt? Det kan få oss att må bättre, kort eller långvarigt.