Taggar

Speciellt om det sägs att det är fel att kvinna kan vara förebild. Whatever, ni kan se det som att det är sexism. Men förebilder är könslöst, många olika kända män ses som förebilder dom med. Ja, en man som är förebild har oftare mer frihet i att bara få vara en person än en kvinna som är förebild har. Där håller jag med. Men jag tänker inte sluta ha en förebild för att ni stör er på det.

Jag har inte haft förebilder i hela mitt liv, det fanns aldrig någon jag såg upp till, tills nu. Även om det är så mycket mer än så för mig, jag gillar inte själva konceptet med att ha en förebild eftersom det är som att en ser sig själv som mindre värd än ens förebild. Vi är alla unika individer. En person som ses som förebild är inte mer unik än någon annan.

Så när jag då tänker på någon som en förebild så menar jag inte vad som vanligtvis menas. Jag tänker på henne mer som en bästa vän, storasyster, etc. Någon som jag älskar otroligt mycket. Fast vi egentligen inte känner varandra alls, eller att hon kanske inte ens existerar, utan är en fiktiv karaktär…

Men för mig så betyder hon otroligt mycket, hon har fått mig att tänka på saker jag inte bryt mig lika mycket om förut. Fått mig att inse vissa saker som jag viftat bort tidigare. Ett exempel är det här med kläder och smink. För mig så har det under lång tid varit viktigt att vara söt och snygg, ofta. Även hemma för mig själv så vill jag sminka mig och se söt ut. Klä mig någorlunda snyggt. Men hon har fått mig att inse att det spelar inte ett dugg jävla roll, det är vem du är som spelar roll. Vad du gör i ditt liv, inte hur du ser ut.

Jag har också under många år föredragit och älskat sexiga kläder och rustningar för kvinnor i spel, men hon fick mig att ändra på mig. Jag älskar dom fortfarande men nu älskar jag även rustningar som inte är ett dugg sexiga utan däremot coola och funktionella.

Hon betyder mer för mig än någon levande kvinna eller man som är en hjälte gör, inget kommer i närheten av henne, i min värld. Ingen är så bäst som henne. Ingen har påverkat mig så djupt som henne. Ni vet nog nu redan vem jag menar, jag skrev om henne i föregående inlägg.

Here’s to you, Commander Shepard! I love you.