Taggar

Så Simon Lundström frikänns.

Under den tiden hela karusellen har hållit på i media så har jag funderat på vad jag själv tycker. Mina åsikter går isär rätt mycket. Jag anser som med andra att det rör sig om barnporr, fast det är tecknat. Poängen är nämligen att det SKA vara barnporr, men det är tecknat. Annars skulle ingen sitta ner och rita små barn som har sex med varandra eller blir våldtagna av äldre vuxna. Att säga att men det kan vara vuxna som är små, håller inte. Det ÄR barn, det är vad tecknaren menar med bilden. Vad en sen tycker om det skiljer sig, en kan tycka att ja men det är fantasi, så vad spelar det för roll? Eller anse att det ska vara straffbart precis som riktiga ”barnporrbilder” (inom citat för det är inte ”porr”, det är våldtäkt och övergrepp).

Själv håller jag med om att det självklart rör sig om en fantasi, och fantasier ska inte vara något du kan åka fast för. Även om du tecknar ner dina fantasier så är det just dina fantasier, men om du tecknar små barn som blir våldtagna (nej tänker inte skriva ha ”sex” då det rör sig om vuxna) av äldre så se till att hålla det för dig själv! Tecknade bilder är en slags förlängning av vår fantasi. Men det beror på, en fantasi är det då den finns som en tanke, men för du ut den så slutar den väl också vara en fantasi? Porr är liksom inte fantasi längre, det bilder, text, ljud, handling, aktörer. Samtidigt så håller jag alltså med om att det rör sig om ”barnporr”, och det är olagligt att inneha.

Så jag håller med båda grupper.

Sen finns det kontext då jag tycker det  kan vara okej. Till exempel en liten bok om sex och sexualitet tänkt för barn i grund- och lågstadiet, samt högstadiet. Då kan en använda tecknade figurer i barnens egna ålder som utforskar sig själva, eller varandra. Det var sådant som fanns förr i alla fall. Såg själv en tecknad film i sjuan med figurer som var tonåringar  i vår egna ålder, (vi var väl en 12-13 då) som hade sex med varandra. Är det barnporr om en tänker på lagarna idag? Detta var en 20 år sedan, så det finns kanske inget liknande längre?

Det som gjort mig så trött i alla detta är dock att media och så många andra fokuserat på mangamålet, på tecknat, samtidigt som fler barn våldtas och våldtäkterna filmas och bilder tas. Men det fokuseras det inte på, för att det gör väl inte så bra rubriker. Ja inte så bra som att snacka om att manga är barnporr alltså. Nu är det inte en ”ni gör fel, hjälp barnen i Afrika istället för att syssla med detta!” jag sysslar med. Eller jo okej det gör jag, hjälp barnen istället för att fokusera så jävla mycket på en enda person, på ett enda fall. Inte fan hjälper det alla barn som våldtas varje jävla dag.