Jag hoppas verkligen inte vi får hit detta ”lilla krig”. Jag blir både ledsen och rädd då jag läser på både radikalfeministiska och trans-bloggar, amerikanska sådana alltså. Om nu någon trodde jag menade svenska.

Jag kom in på denna blogg igår. Det är faktiskt rätt så kul för den driver med sådant som en kan höra från en grupp inom feminism. Själv gillade jag:

#76: Having to tell the men in your feminist Facebook group that maybe they might be dominating the discussions and explaining things that women already know and making women feel uncomfortable because they’re such nice guys!!!

#74: I CHOOSE MY CHOICE

#70: “Respecting” female sexual autonomy… as long as you say yes

#67: Being offended that someone is offended by blatant sexualization/dehumanization of women, because they are being soooo sex negative.  

#62: Thinking that we make our choosy choices in a vacuum.

Roliga, och sorgliga. Detta är min observation då jag debatterar med andra medfeminister. Tanken att varje person väljer sina val helt utan omvärldens påverkan och alla har samma förutsättningar – inte bara något som en del som kallar sig feminister sysslar med utan som en hel del sysslar med. *host* högern *host*. Så det har inte sådär jättemycket med deras feminism att göra. Jo till en viss del så det finns feministiska teorier som mer eller mindre resonerar på detta sätt.

Som sagt, dessa var roliga tycker jag. Men jag har inte gått tillbaka till början men jag tror det finns fler av dessa. Men sen finns dom som jag inte fattar hur dom tänkte:

#75: Wondering to whom you should send the protest letter you’ve written explaining that the concept of Female Genital Mutilation is problematic and the groups using that term are transphobic and cis-centric because not all females have labia and clitorises.

#71: Agreeing with transwomen sending and justifying death/rape threats to females who disagree with them

#68: Triggering your trans woman girlfriend by asking her to wear a condom on her female penis.

#63: Having to call yourself pansexual instead of bisexual because bisexuality is binarist and that offends your trans friends.

#61: When you purposely forget to take your birth control because you’re not cissexist like that and you don’t want to trigger trans women

Osv sådär flera sidor med massa saker om transsexuella. Okej så ja det finns transsexuella som tänker så, jag stöter sällan på dom då transaktivism här i Sverige inte är så, tja den är inte som den i USA som är mycket mer, radikal? Du hittar väldigt få svenska transsexuell (okej väldigt få transsexuella som bloggar överhuvudtaget), som resonerar så en del amerikanska transsexuella resonerar. Jag tror det är för att feminism i Sverige är mer sammankopplad med transaktivism. I alla fall är det så för mig.

Nog med att jag ska ursäkta min egna grupp… Nej skoja, men det kändes som att jag just gjorde det Okej jag gjorde det! Vill inte verka för radikal som dom jö… Skojar igen.

Så visst, det finns dom som resonerar ungefär så. Men dom flesta gör det inte. Varför skulle jag ha problem med att snacka om till exempel FGM? Eller snacka om amning eller att föda, barn, livmoderscancer, hur det är att växa upp som flicka, etc. Allt berör cis-kvinnor, och trans-killar. Så nej jag har inte problem med det och jag känner inte massa transsexuella som har det heller.

Dom diskussioner jag deltagit i på FB och på bloggar där det finns dom som har denna åsikt om transsexuella kvinnor tar diskussionerna som ”bevis” på att vi transsexuella kvinnor inte går att resonera med för vi skriker transfobi hipp som häpp. Det är vad dom läser in ja, men det var aldrig den känsla jag fick. Ska tillägga att jag själv blivit just anklagad för flera av dom punkter som bloggen tar upp om transfrågor i dessa diskussion. Och inte fan har jag dessa problem, annars skulle jag aldrig ta upp ämnen på min blogg som faktisk ofta eller enbart berör cis-kvinnor.  Jag snackar mycket, mycket mer om sådant som drabbar cis-kvinnor än jag gör om det som drabbar transsexuella kvinnor.

Medan jag skrev detta kom det här upp:

#82: Not being able to call a butch woman ma’am on the occasion she might actually be a trans man.

Men ja usch, tänk att behöva respektera en persons könsidentitet… Så det är visst en transfobisk person som äger bloggen. (Nej det går inte att säga att dom driver med personer som tänker så med tanke på alla tidigare inlägg från blogginnehavaren)

