Jag har tidigare skrivit en del om det här med hur en bemöts beroende på vilket kön en passerar som. Som transtjej som passerar som just tjej så stötter jag på fördomar som jag inte gjorde som kille. Jag förväntas behöva mer hjälp, etc. jag stöter på personer som tycker jag borde hålla mig i köket och att jag är en slampa, just för att jag är en tjej, osv.

Saker jag märker som har blivit lättare då jag passerar som tjej är:

Jag kan visa känslor utan att få skit av andra. Såklart alla gav mig inte skit då jag visade känslor som kille, mest var det just andra killar. Jag kan börja gråta utan att ses som en fjant.

Jag kan lättare snacka sex och sexfantasier utan att ses som lite kuslig eller rent av sjuk. (beror på vad för slags sexfantasier en snackar om) Framför allt gäller detta då en är en kille som snackar om sexfantasier med tjejer. Undantaget är om en är nära vänner eftersom då känner så bra.

Jag slipper krav på att vara stark hela tiden, ja det finns ”stora starka och perfekta tjejen” -normen för tjejer som ökar allt mer, mycket har skrivits om det senaste åren. Men som kille förväntas en ha kontroll och styrka hela tiden, samt att kunna ta kommando då något går snett. Nu slipper jag den skiten och kan komma undan med att vara passiv och undergiven utan att ses som icke-manlig.

Det är för mig personligen lättare med vissa sexfantasier nu. Samt om jag någonsin vill ha sex med någon annan än mig själv så är det lättare för mig med vissa sexuella handlingar utan att ska känna skam, eller känna mig dålig, hotfull. Som att bli avsugen, det känns okej idag. Det gjorde inte det förr för det kändes som en väldigt dominant handling, som ett stark symbol för manligheten och kvinnans underordning sexuellt. Nu när jag är tjej, och ibland tjejig kille, så känns det okej. Till och med jävligt fint!

Jag har inte samma krav på mig länge att kunna prestera i, vad det nu gäller. Oavsett om det handlar om att grilla köttet på sommaren eller spela brännboll, jag behöver inte känna att jag ska visa mig manlig och vinna. Jag ses inte som en värsta loser om jag förlorar. Snarare kan jag slappna av mer nu och bara ha kul. Förstår mig inte på alla killar och män som hela tiden ska försöka tävla med varandra, fy fan vad jobbigt och trist.

Att vara tjejig kille och därmed inte längre ses som ett hot av andra killar, och som en bästa vän och tjejkompis till tjejer, gör en mycket friare som kille. Såklart det kan vara svårare att hitta någon att ha sex med, men det är inte lika viktigt för alla. och det säger något om kravet på att kunna prestera som kille och just sex som ses som något kvinnor ska belöna män med. Det handlar om sexism här, mot både kvinnor och män.

