Etiketter

Jag hade rätt om att burlesk idag visst också handlar om striptease.

– Men kan säga att det är en kabaretföreställning som innehåller striptease, musik, dans, mycket retrokänsla och som också lämnar utrymme för både feminism och politik. Det är ganska brett.

Men jag har fått höra i flera år hur fel jag har! Men jösses… Då en cis-kvinna klä av sig nästan alla kläder förutom trosor och tasslar (tofsar på brösten) så kallar jag det i alla fall för striptease. Och uppenbarligen dom bakom denna stora och mer kända burleskshow.

Det där med feminism ser jag inget av dock. Men det är väl samma sorts feminism som anses vara självklar då Blondinbella visar sig naken på sin egna tindning. I och med att hon inte är ”modell-smal” så är det helt plötsligt feminism. Jag tänker mer, varför måste en kalla det feminism alls? Kan det inte bara få vara? Meh, liksom. Men bara för att den som visar upp sig inte ser ut som en typiskt modell blir det inte mindre objektifiering för det.

Sen att personer som går dit är feminister är en sak men det blir inte feministiskt för det. Det finns feminister som drar kvinnor ska stå i köket ”skämt”, det gör inte dom (skämten) till feministiska för det.

