Det känns som det i alla fall. Hanna Fridén stängde ner sin nyligen. Det är inte första gången som en större bloggare lägger ner fast dom har många läsare och aktiva kommentatorer. Dom som snarare hänger kvar år efter år är småbloggare med några få läsare och någon enstaka som kommenterar.

Men visst, huvudsyftet med att blogga för dom flesta handlar om just uppmärksamhet och bekräftelse. Det är mycket lättare att få detta genom Facebook och Twitter. Själv bloggar jag också för att få uppmärksamhet och bekräftelse men min fokus är att få skriva om feminism och HBTQ-frågor, att uppmärksamma och få ut till andra som kanske inte är lika insatta. Så det kan väl kallas en politisk blogg. Då är huvudsyftet inte att få många att gilla det en skriver utan att få många att läsa det en skriver.

Jag tänker inte sluta blogga, än så länge. Till skillnad från alla dom andra stora som små bloggare som slutat så har jag inte femtioelva projekt och jobb att luta mig tillbaka på. Många av dom har slutat för att sedan börja skriva på någon bok, eller krönikor och artiklar. Eller satsat mer på något annat.

Men som verktyg för att få ut information och att få uppmärksamhet för det du gör och bekräftelse av läsare så ja, jag anser att bloggar håller på att dö ut. FB och Twitter är bättre verktyg för detta.

