Etiketter

Såg nyligen på Star Wars Episode III, Revenge of The Sith. Första gången jag såg den. Det händer en hel del hemska saker i den men bara en enda fick mig att reagera. Men först, jag gillade filmen. Den bästa av alla Star Wars filmer tycker jag. Den är bättre gjord, har en bättre historia. Och nej jag tycker inte dom gamla filmerna är så extremt bra, delvis IV, V och VI. För det första så är dom så dåliga gällande kvalitet, även med dom omgjorda versionerna då dom lade till en massa CGI grejen för att piffa upp dom lite. Dock en sak står ut, Leia är fan så mycket mer av en kämpe ä vad Padme är. Padme framställs mest som vän, undergiven. Nej inte i första filmen, men i dom andra två. Leia är mer jävlaranamma genom alla tre filmer. Lite sorligt med tanke på att dom första filmerna kom under 70- och 80-talet. Men nej vi har inte kommit så mycket längre gällande roller för kvinnor i filmer.

Nu till det som gjorde mig ledsen med episod III – när en viss Jedi Twi’lek kvinna blir mördad. Hon blir skjuten bakifrån. Tyvär fick hon bara en skitliten roll, tror inte ens hon fick säga något. Men hon fick i alla fall spela ”titta vi har minsann en kvinna och en Twi’lek som Jedi, så kan ni feminister sluta gnälla nu!” -delen…. Blev så ledsen när jag såg henne bli nedskjuten, och arg som bara den. Vad i helvette?! Jag har en stark känsla kopplat till just Twi’lek kvinnor. Jag ser dom som systrar. Du får leta för att finns någon grupp mer förtryckt i Star Wars världen än dom. Inte bara misogyni utan även rasism bemöts dom av hela tiden.

Jag startade igår en Twi’lek kvinna i Star Wars The Old Republic. Efter bara några timmar hade jag fått flertalet rasistiska tillmälen efter mig. Suck… Antingen ses en ner på som Twi’lek eller så ses en som sexslav redo att tillfredsställa alla män en möter. Så tröttsamt. Men i alla fall gör det mig mer arg, vilket passar då hon är en Sith Sorceress. Lightning in their asses! :3

