Något jag märket av sedan jag var liten oavsett vilka personer eller grupper jag är bland, är att dm flesta projicerar sina egna könssyn på djur. Ja även bland likasinnade genusmedvetna så märker jag av detta hela tiden. Ursäkterna dom kommer med skulle dom aldrig acceptera om det sades om personer.

Honor är si och hanar är så. Jämt och ständigt. Nu snackar jag inte om uppenbara biologiska skillnader som att föda och sådant så om någon tänkte komma med ett fånigt svar, låt bli.

Nej jag snackar om att till exempel anse att honor av dom vanliga djurarterna som folk har i sina liv är typ lite mer tjafsiga, elaka, går bakom ryggen, etc, medan hanarna ses som att deras sexualitet är det enda som styr, och testosteronet gör dom till stridskämpar.

Med tanke på hur många djur vi stöter på som INTE passar in i dessa könsstereotyper så förstår jag inte varför en finner det nödvändigt att generalisera bland djur på detta sätt. Kan ni inte se dom som individuella djur? Det finns gott om honor som är precis sådär som ni anser om hanarna, och tvärtom.

Sluta projicera er könssyn på djur tack, dom hjälps inte av det utan bemöts bara av fördomar. Se dom som individuella djur, vilket är precis vad dom är.

