Finns den? Jo det tycker jag, men bara om det passar det flesta. Under alla dessa år som jag varit feminist så måste jag säga att jag märker av mer solidaritet bland anti-rasister och HBTQ-personer, än mellan kvinnor som kallar sig feminister. Och feminister generellt.

Aktivism mot rasism och HBTQ-fobi är ofta mer fokuserad än den mot misogyni från oss feminister, fler är villiga att göra personliga val för att minska på rasism och HBTQ-fobi. Val som kanske är mer obekväma, men som många ändå gör. Inom feminism dock så märker jag oftare att bekvämlighet och trygghet går före. Så vadå om populärkulturen flödar över av misogyni och patriarkala budskap?! Jag gillar ju att titta/lyssna/läsa skiten så då kan jag väll inte göra ett så smärtsamt val att INTE bidra till det?!?!?1 Typ.

Så länge vi har så stor tolerans för kvinnoförnedring och kvinnohat inom kulturen även bland oss feminister  så kommer vi att stå och stampa på samma ställe. Kulturen påverkar oss något oerhört, den styr även. Så med det sagt, när ska vi ta steget och börja inte bara ifrågasätta med även ta avstånd från alla misogyni? Istället för att som idag tolerera och acceptera det och därmed bidra till normaliseringen av misogyni. Vi blir inte av med det, vi kan lära våra barn så gott det går och använda oss av genuspedagogik i förskolan, men barnen växer upp och tar intryck av allt sdom konsumerar, vilket också innebär att dom konsumerar misogyni.

När får vi nog?

