Har ni tänkt på det där med att vara mer radikal som feminist men ända vilja vara undergven i sängen? Lina Neidestam har till och med en bild där Zelda spelar på just detta, att som radikal feministisk kvinna vara undergiven i sängen. Cis-kvinnor alltså. Jag undrar, var är alla anti-feministiska dominanta män som är undergivna i sängen? Många säger till mig att jo men det beror på att så många av dessa feministiska kvinnor vill få ta en paus från vardagen där dom är mer dominanta. Åh verkligen? Extremt sällan jag hör detsamma om anti-feministiska män, eller diverse misogyna rövhattar på flashback.

Nej jag tror det beror mest på att många orkar i sängen inte slåss mot förväntan att ”vara” en kvinna, vilket betyder att vara undergiven, så dom låter sig styras av könsnormen. Sex är konservativt idag. Om det inte vore såhär skulle vi ha massa anti-feministiska män som är undergivna i sängen. Men varför hör en aldrig om dom? Vi har också så många fler dominanta män än kvinnor. Även inom BDSM-scenen är detta ett faktum. Varför är det så? Svaret heter könsnormer och förväntan. Men istället för att inse hur påverkad och styrd en är så ursäktar sig många med att dom bara vill få ta paus från att vara dominanta som kvinnor i vardagen. Många feministiska kvinnor som säger så är inte ens så dominanta tycker jag. ”Dominanta” i samhällets könskonservativa ögon ja, men fan inte om en jämför med dominanta män.

Personligen så inser jag hur styrd jag är av den förväntan som finns på mig. Jag är trött på att hyckla som jag gjorde mer förut då jag såg det mest som en paus från patriarkatet. Men jag förstår hur påverkad jag är av bilden av hur en kvinna ”ska” vara i kulturens och samhällets ögon. Det går inte att särskilja från det och sitt egna fria val, det går hand i hand. Fria val gör vi den dag då vi inte längre förväntas vara på ett visst sätt och ingen längre dömer och bestraffar oss då vi inte anpassar  oss. Som det är nu så gör vi mest val beroende på vad som innebär minst motstånd. Eller ibland som mest motstånd men som ändå ligger inom ramen för vad som är bekvämt.

