Jag blev glad, på ett sorligt sätt, när jag läste denna artikel. Den handlar om att den kända profilen Rush Limbaugh i USA kallade en kvinna, Sandra Fluke, för ”slut” (hora/slampa/slyna) för att hon förespråkar fri tillgång till preventivmedel. Han fick mycket kritik, många av hans sponsorer drog sig ur hans program. Till och med Presidenent Obama kontaktade Fluke för att ge sitt stöd.

Jag blev glad när jag ser alla kritiska reaktioner. För annars brukar sådant här gå förbi utan att dom flesta bryr sig. Att en kvinna blir kallad för hora eller slampa tillhör vardagen för många tjejer och kvinnor. Men här skickas ett budskap ut att det är inte okej.

Men egentligen borde jag inte bli glad. Detta ska vara normen att folk säger ifrån! Inte att så många tolererar det misogyna som annars är normen. Kolla och lyssna bara på allt kvinnohat i populärkulturen.

