Idag är det internationella kvinnodagen. Eller 8 mars som det bara kallas i sociala medier istället för att skriva just – internationella kvinnodagen.

Det är INTE för mig: En dag att fira. Varför fira något som män som grupp inte firar? Nämligen grundläggande rättigheter. Det är såklart symptomatiskt i den värld vi lever i att dessa självklara rättigheter måste firas.

Ej heller är detta en dag då jag kämpar extra mycket mot patriarkatet och går ut och protesterar – varför skulle jag inte göra det andra dagar av året? Feministisk aktivism är inte bara något som händer en gång om året, det är något du gör 24/7.

För mig är denna dag att KOMMA IHÅG. Att extra mycket uppmärksamma dom älskade systrar som ej finns bland oss som kämpade för kvinnors rättigheter. Då många inte tänker på dom resten av året. Jag tänker på systrar som Andrea Dworkin, som idag bespottas mer än något annat, även inom feminism. Hon betydde mycket för anti-porr kampen. Det är sådana som hon som behövs idag då pro-porr är en verklighet inom feminism.

Så kom ihåg och tänk lite extra mycket på dom älskade systrar som kämpade för något som du idag åtnjuter. Systrar som gav sitt liv för kvinnokampen. Och kom ihåg vad feminism faktiskt handlar om: Kvinnokamp och systerskap.

<3 er mina systrar!

