Ida Therén skrev nyligen en krönika där hon försvarade misogyn musik med att det är konst, och i konstens namn är visst allt okej.

Först undrar jag, om musiken vi lyssnar på uttrycker känslor och tankar vi har inom oss själva, tycker då Ida Therén att kvinnor är ett gäng med horor, bitches och golddiggers? Nej antagligen tycker hon inte det, men jag undrar då vad den sortens musik ska uttrycka för tankar och känslor som Therén har.

Jag och en kompis driver en nattklubb i Stockholm där det spelas mycket hiphop. Flera gånger har jag fått frågan hur jag kan lyssna på och själv spela den typen av musik som oftast porträtterar kvinnor som långt ifrån, hm, låt oss säga… intellektuella varelser. Istället är de sexiga bimbos eller rent av dumma i huvudet. Ändå lyssnar jag på den här musiken. Tro mig, jag har frågat mig själv vad jag håller på med ibland när jag suttit på bussen med hörlurar och hört någon kille snacka om hur han ser på tjejer och generat sett mig omkring i hopp om att ingen annan hört texten.

Är jag en hycklare som lyssnar på musik som verkar gå stick i stäv med vad jag tror på?

Jag tycker faktiskt inte det.

Tycka kan en göra, men hyckleri är det, Therén. Speciellt om du tidigare skrev en krönika där du kritiserade feminister som gifter sig:

FÖR VARJE GÅNG EN feminist gifter sig – och därmed befäster idealet att alla ska leva i tvåsamhet – är det en politisk handling som ytterligare befäster normen.

Jag är glad för alla feminister som lever i fina relationer, så bra att de vill befästa dem genom äktenskap. Men jag hoppas bara att man inser att man aktivt går in i just den patriarkala struktur man ständigt kritiserar genom att kalla sig feminist.

Det svåra kommer aldrig vara att göra det förväntade.

Ja vad gör du själv då du som feminist driver en klubb där det spelas misogyn musik där kvinnor enbart är bitches och ho’s, sexobjekt och prydnader för männen och deras blick. Eller varför inte musik där kvinnor misshandlas och våldtas av chauvinistiska män? Vore det förresten okej om någon spelade hiphoplåtar där vita rappade om att ”niggers” är värdelösa djur som borde så på bomullsfältet och äta sina meloner? Om inte varför inte? Musik är ju konst och därmed är allt okej! Vit Makt-musik är okej för dig? Om inte varför inte?

Det där liberala samhället Ida Therén pratar om där allt är fria val, tja det är som att anser att populär kulturen påverkar oss inte. Den speglar bara. Vilket är fullkomligt felaktigt för den som vet hur det funkar. Populärkulturen reflekterar även.

Ja du är en hycklare, Therén. Du har ett ansvar som feminist, precis som dom feminister du kritiserar för att dom gifter sig och därmed reproducerar patriarkala ideal så gör du exakt samma sak då du spelar patriarkal musik på din klubb. Kräv inte av andra feminister att dom ska vara medvetna om sina handlingar om du själv inte orkar vara det och därmed inte vill börja förändra dig själv.

