Något många transsexuella kvinnor tänker på och vill bära är högklackat. Oavsett om det är några snygga högklackade boots eller ett par läckra pumps eller vad det nu är. Ett stort problem för många är skostorleken. Damskor görs extremt sällan större än storlek 42. Om du inte har råd att beställa från utlandet, som England eller USA. Då kan du rätt så enkelt hitta större. Men många har inte råd med det utan får nöja sig med svenska butiker, fysiska som online sådana.

En sak att tänka på är att damskor tenderar att vara smalare fram än herrskor. Undantaget är gympaskor och liknande. Så har du breda fötter och 42 i skostorlek så kan högklackat i skostorlek 42 kännas trånga. Varför det är såhär är faktiskt mer baserat på utseende än att kvinnor fötter är så mycket smalare än mäns. Små fötter på vuxna kvinnor = sexigt och sött. Så tänker tillverkare för dom vet att det säljer.

Jag är själv påverkad detta. Jag menar, mina högklackade skor jag har ser mycket bättre ut än mina väldigt trista gympaskor. Dom har också förresten kilklack, bra för er som vill ha högklackat men kunna gå lite säkrare :P

Dessa är också väldigt sköna att gå i. Vilket är viktig tycker jag, att dom är bekväma så du inte får skavsår. Ont i fötterna kan du få ändå om du är ovan att gå i högklackat oavsett hur bekväma dom än må vara. Det hör till högklackade skor, ju högre dom är desto svårare att gå i och desto mer ont kan du få av dom. Men det är sexigt med högklackat, och det väger väl över? ;)

Nej inte för alla såklart. Men för mig som älskar högklackat så är det så. Jag får ont om jag går i mer än ett par timmar, men det är det värt för mig. Inte alltid dock, vissa dagar föredrar jag vanliga platta och sköna skor som jag kan gå timmar i.

Så allt beror på vad du tycker själv. Är det värt lite smärta för att få fötterna att se mindre ut? För att få den där svanken på ryggen som en får av högklackat? Och om du använder dom under många år så kan du få skador, är det värt det? Om du svarar ja på allt så go for it! Men tänk på riskerna bara.

