Jag tänker en del på det här med att ha en svartvit syn som feminist efter att jag var med över telefon i Radio1 idag och fick prata med Hanna Fridén och Cissi Wallin.

Jag har haft en väldigt svartvit syn i en fråga – porr. Jag tyckte då att jag behövde ha det, nolltolerans mot porr. Problemet var att den nolltoleransen gick ut över personer. Det är då denna nolltolerans blir ett problem. När det egentligen handlar om att ha nolltolerans mot kvinnoförnedring.

Jag ville inte gärna lyssna på dom som faktiskt var medvetna om misogynin i porren, som mer än väl förstod alla problem och som faktiskt var emot porren men tittade på den och gillade den på samma gång. Jag såg dom som förrädare mot kvinnokampen. Jag puttade hellre ner dom från barrikaderna än att lyssna på dom.

Idag är det helt annorlunda. Jag lyssnar, jag försöker förstå. Jag är en av dessa personer, vilket är det som gjorde att jag har förändrats. Jag insåg att jag bara uteslöt mig själv från feminism. Det finns såklart dom som gjorde det, som jag inte längre talar med. Dom ser mig som ett problem för kvinnokampen. Dom får tycka vad dom vill tänker jag, jag vet vad JAG tycker och känner inför porr. Och även om jag tittar på det så har jag inte en misogyn syn på kvinnor, eller en sexistisk syn på män eftersom jag även tittar på grov bögporr.

Min medvetenhet hjälper mig alltså väldigt mycket. Sen är jag medveten om att jag påverkas, mitt sexliv påverkas av porren. Mina sexfantasier har påverkat av porren, av allt mitt porrtittande under så många år. Samt det övergrep jag utsattes för som liten där porr ingick har påverkat mig. Detta är jag medveten och utesluter inte. Och jag är medveten om hur extremt misogyn porren är, hur mycket den erotiserar könsmaktsordningen. Hur den framställer makt där kvinnan är undergiven och mannen dominant som något ”sexigt”. Allt detta vill jag förändra.

Men jag försöker ha ett öppet sinne så mycket som jag förmår. Jag ser inte längre personer som tittar på porr som värsta hatarna av kvinnor. Eftersom vi alla gör, tittar och lyssnar på saker som är minst lika illa som porren med sin misogyni, men som får ett frikort för det är inte porr.

Så är du som jag var förut, du är så anti att andra som tittar på porr blir snarare en fiende – börja att försök förstå dom. Snarare än att hata.

