För många transsexuella kvinnor kan ett köp av kläder på nätet vara mycket lättare och trevligare än att köpa i en fysiskt butik. Det tyckte jag själv i början. Detta mest för att det kan kännas skämmigt att gå i butiker och titta efter typiska kvinnokläder. Än att kolla efter typiska manskläder. Jag blev alltid nervös och smått röd i ansiktet i början, inte för att jag tyckte det var löjligt eller minsta konstigt, utan för jag var rädd hur omgivningen skulle reagera.

Jag kände att jag som kille inte hade rätt att köpa kläder på damavdelningen. För det är kläder tänkt för kvinnor. Mer sällan en hör det omvända med tjejer som tittar efter kläder på herravdelningen. Men det är för att det finns en starkare dömande syn på killar som bryter mot klädnormen än vad det finns för tjejer.

Då kan det kännas väldigt befriande som transsexuell tjej att köpa i en onlinebutik istället. I alla fall tills en släppt skamkänslan, som jag gjorde efter ett tag och idag föredrar jag att handla kläder i fysiskt butik och har inga problem längre att göra det. Det är en vanesak samt att känna sig helt säker på sin könsidentitet som avgjorde det för mig.

Butiker jag köpte på i början var Ellos och La Redoute, samt HM och även Lindex.

Det negativa med att köpa online är att storlekar inte alltid passar, fast du tänker att du tar samma storlek som du alltid haft. Det är för att damkläder vanligtvis faktiskt är tightare. Speciellt byxor och vissa tröjor (som dock är mer lösa runt brösten av förklarlig anledning) Kvinnor är mer tänkt att vara sexiga, och inte kunna vara lika rörliga som män. Och tighta byxor som sitter åt runt rumpa anses vara sexiga jämfört med slappa byxor. En sak till med dambyxor är att dom ofta inte har fickor, eller väldigt små sådana. För tillverkare utgår ifrån att kvinnor bär med sig handväska och därför behöver en inte fickor. Puckat tänkande tycker jag. Tänk på att butiker som La Redoute har storlekar som är en storlek mindre än svenska. Köper du 38/40 i trosor så är dom egentligen 34/36, osv. Så ska du köpa en tröja och har storlek 44, ta då 46/48 istället. Eller har du L så ta en XL.

I slutändan beror det på vad för kroppshydda du har. Som kille är du vanligtvis större, du har bredare axlar och är längre. Men du har mindre höfter och rumpa. Så byxor kan stämma rätt med bra storlekar eftersom dom ofta  är större i höft och rumpa än typiska byxor tänkt för killar. Men på samma gång är dom oftare tightare som sagt. Tröjor kan få för korta ärmar och bli lite för små runt axlarna. Så köp gärna en storlek större än vanligt för att vara säker på att dom passar.

Gällande skor så är storlekar ungefär samma för både kvinnor och män. Det kan skilja sig dock. Jag har skostorlek 42, och kan ha både 41 och 43, beroende på skomärke. Nu menar jag enbart högklackade skor och boots, för den som undrar.

Både Ellos och La Redoute har högklackade skor och boots för storlekar upp till 45, ibland 46. Men dom är dyra. Tycker jag som är van att köpa skor för en 500-600kr som mest… Du kan få betala en 1000-2000kr för skor på dessa två butiker. Men för den som har störa fötter och så gärna vill ha högklackat så kan detta vara värt det flera gånger om.

