Nytt tema på bloggen Vecka 6. Sex och politik/ideologi.

Delvis också ett svar till Forskarfeministens inlägg om samma tema.

Något jag tänkt så förbaskat mycket på så jag blivit mentalt trött på det. Just det här med att hur fan få ihop sex med mycket maktlekar och vara en feminist som just kritiserar BDSM och att blanda in makt när en har sex eller tänder på något?

Jag ser nämligen inte feministisk sexliv som att bara ha sex och känns det bra och det finns samtycke så är det feministiskt. För mig måste det gå ihop med feminism, dess grund. Då funkar det inte att blanda in maktlekar, det går emot just poängen att en ska bekämpa patriarkatet – inte gör det till något porrigt. Oavsett hur personligt och privat det är.

Så jag tänker istället – jag tänker inte kalla det jag tänder på, fantasi som IRL sex, som feministiskt. För det är det inte och jag hymlar inte med det. Jag anser att det är att relativisera bort grundproblemet att kalla det feministiskt precis som att kalla vilken porrfilm som helst för feministisk bara för att alla bakom scenen mår bra, har samtycke och får bra betalt eller gör det gratis.

Mina sexuella fantasier och det sex jag vill ha IRL är långt ifrån feministiskt. Där handlar det mycket om att jag ska tillfredsställa andra mer än andra ska tillfredsställa mig. Jag blir sexuellt förnedrad på olika sätt och vis, oavsett om det är att bli kallad för olika saker, smiskad, hårdhänt hanterad, etc. Och mycket analsex!

Nu kan en väl fråga sig, men du älskar väl det? Du samtycker och du mår bra av det så vad fan är problemet? Inget problem, eller jo, men det gör det inte till feministiskt för det.

Men det finns ett problem, som jag skrev på Forskarfeministens blogg – hur fan ska jag få det att funka med kampen mot patriarkatet, mot maktaspekter, om jag sexualiserar dom? Dom, mentalt, görs dom till något jag tänder och gillar. Detta får inte jag att gå ihop.

