Något jag verkligen engagerar mig i är att kämpa för rätten för killar att bryta könsnormer, att kämpa för killar som vill slippa placeras i facket maskulin och kille. Delvis kille – mansnormen, samhällets syn. Att vara kille kan betyda, i min värld, att en är feminin och tjejig.

För ett exempel, kan tyckas vara extremt men det skiter jag i, Bandet Seremedy‘s Yohio. Killen längst till höger på bilden nedan.

Ser ni vad feminin han är? Så fin klänning också! Detta är vad jag tänker på när jag tänker feminin, inte mjuk kille i jeans och t-shirt som kan gråta till Titanic, som alla andra verkar tänka på. Inte ”normal” kille. Okej? Dom andra killarna i bandet är mer feminina och även emo dom med, det älskar jag!

Ja, att vara feminin har för mig att göra med inte bara hur en pratat, går, står, för sig IRL – utan även hur en klär sig och om en sminkar sig.

Sådant här vill jag se, okej? Killar som totalt bryter mot machonormen, mot manslighetsnormen. Inte bara mjuka killa som kan gråta två gånger om året och tycker rosa är okej för män att bära och att bögar är trevliga.

Det är så viktigt för mig att pojkar, killar och män kan få helt slippa ifrån manlighetsnormen, att slippa allt machobullshit. Så dom kan vara helt fria att få vara det dom vill. Ja även om dom vill vara manliga – men i en värld där det förväntas av dom av kvinnor och andra män att dom SKA vara manliga och även macho, så är det ett stort jävla problem för pojkar, killar och män.

Det är sådant här som jag menar att även pojkar, killar och män drabbas av den patriarkala värld vi lever i. Killar som bryter mot förväntan att vara manliga bestraffas av omvärlden, dom trycks ner. Därför är det så viktigt att vara på deras sida och stödja så mycket en kan.

