Något som inte så många tänker på när dom diskuterar porr och kvinnoförnedring är hur avtrubbade många som tittar på porr blir. Och själva orgasmen.

Att hela tiden titta på hårdporr, säg flera gånger i veckan eller varje dag, gör att det finns en risk för att en blir avtrubbad. med ”hårdporr” menar jag inte BDSM-porr utan mainstream(gonzo)porr. Där sexuella handlingar med analsex med kuk eller dildos (ofta stora dildos och buttplugs) till gapande anal- och vagina är standard med den vanliga avslutningen med ansiktssprut. Kvinnan domineras också och spelar undergiven samt även passiv. Oralsex kan ofta vara grov, så grov att kvinnan börjar spy när hon blir ”munknullad”, och långt ner i halsen ska kuken.

Kvinnoförnedrande? Ja, det är faktiskt en del av poängen. Kvinnan blir dominerad och förnedrad. Här kommer nog flera protestera och påpeka att det finns kvinnor som njuter av detta. Ja, såklart. Jag kan njuta av dom sexuella handlingar som jag nämnt. Men jag anser inte att det ena utesluter det andra. Om en kille skulle utsättas för detta i mainstreamporren så skulle det direkt anses vara förnedrande för honom, att han alls domineras. Men en kvinna som utsätta för det, det är bara normalt eller vad? Ja, jag tror bilden på att kvinnan ska vara undergiven och ta emot finns där och varför en del anser att inget kvinnoförnedrande finns i dessa grova sexuella handlingar.

För mig är dessa handlingar förnedrande, det är en del av varför jag tänder på dom. Så det är min personliga syn men jag utgår också ifrån en samhälles och kulturell syn på dessa sexuella handlingar.

Kvinnoförnedringen är en del av poängen med gonzoporr, en stor del av poängen. Kvinnoförnedring säljer. Kvinnoförnedring tänder många, kvinnor som män, som tittar på mainstream(gonzo)porr. Och jag tycker det är bättre att en är ärlig med det än att gömma sig bakom någon slags fritt val -argument och relativisering av dessa sexuella grova handlingar som att dom skulle existera utan en kulturell kontext. Vi får lära oss från tidig ålder att det finns något ”porrigt” med sådär ”lagom” kvinnoförnedring, att det finns något sexigt i det. Inte konstig att kvinnoförnedringen lockar. Det känns konstigt om det inte gjorde det faktiskt med tanke på vilken värld vi lever i…

Att då titta på porr där dessa sexuella handlingar, och ofta, är att bli avtrubbad. Att få orgasm till dom är: orgasm + kvinnoförnedring = skönt. Om och om igen. Mentalt så skapas en starkt positiv känsla till kvinnoförnedring som kan vara svår att värja sig emot. Att vara medveten om hur misogyn porren är kan motverka detta. Men en kan ändå bli så avtrubbad ibland att en inte reagerar så mycket på den misogyni som en annars skulle göra.

