Bestämde mig nyligen för att jag skulle börja titta på lite anime igen, var en hel del år sedan. Det jag tittade på förr var Sailor Moon och även Starzinger samt Cobra Space Adventures. Och några serier till. Dom två sistnämnda när jag var en 10-15 år gammal. Idag när jag ser dom igen så sitter jag och rullar på ögonen stup i kvarten eller blir irriterad, för det är så mycket sexism i dom. Så jag tittar hellre inte alls längre. Sailor Moon var bättre på den punkten faktiskt.

Så jag har börjat kolla på Anime versionen av Witchblade.

Denna bild är förövrigt talande för hur hela serien framställer kvinnorna. Det är en kvinna i huvudrollen, och flera andra kvinnor. Men, dom är sexobjekt först och främst. Sedan kickar dom ass.

Det är extremt mycket fan service. Delvis kameravinklar som fokuserar på huvudrollsinnehavaren tuttar och rumpa, och på dom andra kvinnoras kroppsdelar. Redan dom första minuterna när huvudrollsinnehavaren är på en båt med en liten flicka så får vi se henne böja sig över relingen och såklart det fokuseras på hennes bak, sen får vi se henne från sidan och nu fokuseras det på hennes bröst. Väldigt löjligt faktiskt.

Och själva Witchblade, som ni kan se i bilden ovan, är en rustning i stringstil med rejäl urringning… Kvinnorna har stora bröst i trippel D storlek och stora rumpor, och brösten gungar hit och dit… Suck. När huvudrollsinnehavaren förvandlas så blir hon en slags översexualiserad version av sig själv.

Jag vet inte om jag har någon större lust att titta på mer än första avsnittet för jag har läst att det knappast blir bättre om en vill slippa se huvudrollsinnehavaren och andra kvinnor bli reducerade till porrobjekt. För serien känns som mjukporr faktisk, med mycket våld. Historien verkar dock intressant, men nja jag vet inte om det är värt huvudvärken jag får av det negativa.

Kvinnorna kickar mycket ass som sagt och är starka. Men det är så extremt tröttsamt att se dom reduceras till en sexistisk stereotyp för att dom manliga fansen vill se stora rumpor och gungande tuttar i var och varannan scen.

Varför jag ens började titta vet jag inte. Den amerikanska versionen är inte så mycket bättre. Då menar jag seriealbumen.

