Har tänkte på detta en del sedan Hannah på One-Way Communication la upp en WTF-historia.

Jag kommer ihåg många debatter med diverse killar, många anti-feministiska sådana. Där dom påstår att kvinnor gillar bad boys och dessa killar får kvinnor.

Det är både falskt och sant faktiskt. Ja det finns bad boys och ja dom kommer förvånansvärt ofta undan med att bete sig som chauvinistiska svin mot kvinnor, även om kvinnorna är feminister.  Jag har sett det hända för många gånger för att jag ska kunna bortförklara det något mer.

Så jag ger ett rätt till dessa killar som jag har argumenterat emot under flera år, jag bara vill inte lyssna på er alls.

Men det en ska ha klart för sig är att det inte gäller alla kvinnor, många kvinnor låter inte dessa bad boys komma undan. Sen beror det helt på relationen mellan dom. En kvinna kan låta en komma undan men inte en annan. Till exempel. Vi gör alla såhär, oavsett om det gäller män eller kvinnor som är svin. Vi låter vissa personer komma undan med misogyni, HBTQ-fobi, rasism, etc.

Sen ska en också vara medveten om att det finns många män som låter dessa bad gboys  komma undan och även ser upp till dom. Innan en bestämmer sig för att lägga hela skulden på kvinnor.

generellt kommer dom alltså undan. Tänk på vilka killar som är så populära på TV och i musik? Just det = Bad Boys. Detta dubbla budskap som skickas ut hela tiden kan jag förstå att det gör en del killar förvirrade. Å andra sidan säger andra till dom att nej då, sådana killar vill vi inte ha. För att i nästa stund hyllar samma personer dessa killar när dom framträder inom populärkulturen.

Problemet blir att dessa chauvinistiska män kommer aldrig att förändras eller försvinna, inte så länge vi generellt i samhället hyllar dom, gillar dom och ursäktar det beteende. Varför skulle dom förändra sig då? Dom vet att deras beteende uppskattas och belönas. Så tänk på detta nästa gång ni säger att ni minsann inte gillar sådana män, jo det gör ni, på ett eller annat sätt. Det är få som inte gör det. Det spelar ingen roll om det är något svin i en låt ni gillar, i en film eller Tv-serie eller någon IRL ni gillar och ursäktar hans beteende – sak samma.

