Så jag har nyligen börjat med ett nytt spel – Vindictus. Efter ett par dagar så är jag så kär!

Inspirerades att skriva detta efter Hanna Fridéns inlägg om Forsaken World. Ett spel som jag funderar på att testa också.

Först det som är väldigt bra i mitt tycke:

Så snygga och läckra karaktärer som en kan vara. Alltså verkligen, jag är väldigt fåfäng och vill se snygg, söt och sexig ut, helst kurvig också. Så inte konstigt att jag gillar då hur snygg en kan vara i spelvärlden. Sen animationer, dom är så snygga! Det märks att skaparna lagt ner tid på animationerna, vilket inte alltid görs. Kläder och rustningar är urläckra och det finns mycket att välja på. Det är rätt så enkelt att veta vad en ska göra, ingen gigantisk värld där du måste springa eller flyga mellan olika punkter för att få nya uppdrag osv. Det går snabbt att gå upp i level, ja i alla fall tycker jag det. Det finns alltid något att göra, så du slipper få slut på något att göra. Historien i världen tycker jag är rätt så intressant. Annars brukar jag tycka att det så ofta är tråkigt i MMO spel.

Nu till resten:

Spelet kostar inte att spela, ingen månadskostnad alltså. Dock kan du köpa saker i deras butik, som nya underkläder, frisyrer, extra saker som hjälper på dina uppdrag, etc, etc. Något sätt måste dom väl få in pengar på tänker jag.

Du väljer att mellan 4 olika, två tjejer och två killar. Alla har olika roller som visserligen inte hat typiska namn men som är det gamla vanliga – en som kan använda magi, en annan som som använder svärd, sköld och hammare. Sen en till karaktär som använder dubbla svärd sen den sista är en stor en som använder tyngre vapen. Dom två första är tjejer och dom två sistnämnda är killar. Könsstereotypt? Jepp. Ja nästan då, en tjej är krigare i alla fall.

Så låsta roller till kön, något inte alla gillar såklart. Det är lite som gamla actionrollspelen Diablo I och II för dom som kommer ihåg. Och Diablo III för den delen.

Själva världen är som Phantasy Star Online, eller Phantasy Star Universe för dom som känner till dessa spel. Eller som gamla Diablo. Det är ingen öppen stor värld som i World of Warcraft. Tvärtemot. Du är nästan hela tiden i en liten by med massor med andra spelar som du ser springa runt. Därefter du hela tiden nya uppdrag och springer fram och tillbaka mellan olika hus för att prata med NPC’s (non placer characters). Dessa representeras av en bild i typiskt animestil, så du kan inte gå runt inne husen. Nyligen så ökade dom högsta leveln till 70 och lade till en ny by med nya uppdrag och ställen att åka till och slåss med monster.

Det sistnämnda gör du stor del av tiden. Slåss och åter igen slåss. Detta gör att i mina ögon så är Vindictus ett actionrollspel. Du har inga mounts att rida på som I WoW (World of Warcraft). Det vore å andra sidan poänglöst då du som sagt inter har en stor öppen värld. PvP finns, alltså spelare mot spelare, men vid högre level och det är inte påtvingat som i vissa andra MMORPG’s… *host* Aion *host*… Vilket jag verkligen hatar.

Så till det stereotypiska och tröttsamma:

Tjejerna har lite mindre kläder på sig än killarna som är klädda från topp till tå. Ja okej, krigarkvinnan med sitt svärd och sköld är påklädd, för det mesta… Medan hon som kastar besvärjelser och använder stavar samt en lie är halvnaken halva tiden. Men, dert går att undvika, i alla fall för krigarkvinnan. En kan välja att vara nästan helnaken eller fullt påklädd. Så det är bra i alla fall. Men faktum är att kläder är könstereotypiska.

Poser, hur tjejerna och killarna står och även springer är könsstereotypt. Minst sagt. Tjejerna framställs mer söta och vackra, killarna mer, ja mer muskler och snygga. Båda är sexiga. Så tjejerna framställs mer som objekt, och killarna subjekt. För den som vill ha snygga killar att titta på så går det att få… ;) Hade det förövrigt varit ett amerikanskt spel hade killarna inte varit snygga, alls. Tro mig. För den som vill ha flera snygga killar så kolla in Forsaken World, Aion eller andra Asiatiska MMORPG’s.

Personligen älskar jag hur en går, står och sådant, som tjej i Vindictus. Även om det är så könstereotypiskt. Jag gillar nämligen det där feminina och är mer så själv IRL. Det är bara att det är könsbundet som stör mig.

