Jag har tänkt på det här flera gånger. Hur misogna skämt, framför allt kopplat till att kvinnor bara skå stå i köket eller liknande, har blivit så vanligt. Mer på engelska dock. men jag hör ofta hur vanligt det är i Sverige på skolor exempelvis.

Sen tänker jag på hur vanligt det var när jag gick i skolan på 90-talet. Och nej det var inte vanligt faktiskt. Jag hörde sällan någon misogynt ”skämt” om att ”kvinnor hör ”hemma i köket!”, eller att dom ska göra en macka åt en kille som drar det. Men idag får jag höra, från många olika, att det tillhör vanligheterna i skolan och tjejer och killar set det visst som höjden av humor.

Har folk blir allt mer puckande eller vadå? Vad brukar dom säga, jo att misogyni inte alls tolereras. Vilken lögn, klart det gör. Skolan som ska vara ett ställe där sådant här inte tolereras gör precis det när lärare inte heller sedan bryr sig om när diverse killar dras dessa misogyna ”skämt” inför klassen eller utanför det då en lärare hör.

Misogyna skämt baserar sig på fördomar och förtryck av kvinnor. När dessa dras så förstärker dom fördomar om kvinnor och ökar diskriminering, detta vet vi. Fanns det ingen förväntan att kvinnor ska vara i hemmet skulle dessa ”skämt” förlora sin mening. Att dom finns bekräftar alltså att fördomarna finns. Och att det så ofta är en kille som drar det om en tjej förstärker att mannen är den som är överordnad kvinnan och sätter henne på plats pga av den maktdifferential som finns mellan dom. Det förstärker alltså könsmaktsordningen. Och det här görs, 24/7 överallt i samhället. I skolan, på arbetsplatser, stå-up komiker, filmer, musik, tidningar – på alla möjliga sätt skickas budskap ut som förstärker fördomar och och förtryck av kvinnor.

