Amanda Svalin har bemött mitt inlägg som handlar om att jag tar upp hur mansrörelsen idag enbart handlar om en enda grupp män – dom mest privilegierade. Vita heterosexuella cis män ofta från medelklassen. När det finns så många andra killar och män.

För jag säger inte – ni ska inte syssla med mansfrågor. Jag säger – tänk på vilken grupp som kopplas ihop med mansfrågor så att ni inte blir en lobby för dom mest privilegierade. Då blir ni inte tagna på så stort allvar om ni sedan kritiserar exempelvis feminism för att göra något liknande. Ni sällar er bara till den grupp ni kritiserar.

Det är helt och hållet kontraproduktivt att börja inte tala om andra grupper av män också om ni nu ska tala om mansfrågor. Ni blir i mina ögon bara en del av problemet och är ingen skillnad från till exempel personer som talar om klass men bara fokuserar på medelklassen. Så tala om mansfrågor och var medveten – men vet också vilken grupp som idag har monopol på mansfrågor.

Twitter initiativet #killgruppen var något som kan komma bort från detta tror jag. Så att det inte bara handlar om samma grupp med män, utan olika killar pojkar, killar och män. Ett annat är Roks Machofabriken.

