Jag kan, allt för ofta, känna mig så avundsjuk på andra kvinnors utseende.

Går jag i en butik, vilket det nu är, så ser jag tjejer som jag tycker ser så jävla snygga ut, så känner jag efter några sekunder ren avundsjuka. Sen blir jag ledsen och börjar känna mig så ful. Puckat att tänka så men skitsvårt att låta bli.

Jag jämför mig med tjejen jag tittar på, hennes rumpa, bröst och ansikte. Och jag känner mig så ful och tjock. På senare tiden har det blivit lite lättare för mig att inte hamna i denna onda cirkel där ja nedvärderar mig själv och bara ser på andra tjejer som en kropp, objekt, även om jag på samma gång ser dom som personer. Men det ger mig dåligt samvete i alla fall. Jag vill inte jämföra mig med andra kvinnor, jag är jag och ser ut som jag gör. Poänglöst att hålla på som jag gör. Men ändå gör jag det, varje jävla dag.

Ibland blir jag så jävla bitter när jag hör eller läser om tjejer jag tycker är så jävla sbygga beklaga sig om sitt utseende. Jag tänker ”Men käften! Du ser så jävla snygg ut! Vad fan gnäller du över ditt pucko, du har det fan lätt jämfört med mig!”. Jag vet att det inte är sant på samma gång, bara för att dom har ett utseende som bättre passar in i olika utseendeideal så gör det inte lättare för dom eftersom dom är tjejer så har dom en miljon andra jävla problem att jobba med varje dag i denna patriarkala värld. Men jag ville vara ärlig nu och berätta hur jag kan tänka ibland.

Senaste jag tänkte så var jag när jag igår läste Fannys feministskola om bröst och utseendeideal som även nämnde Lady Dahmer och Ebba von Sydow. Jag blev så sur en liten stund, jag tänkte att vad fan gnäller dom kvinnor som Fanny tog upp för, dom har redan stora bröst! (i jämförelse med mig) Lätt för dom att säga att det är jävligt dumt att förstora brösten… Grrr…

Nej, det är inte enkelt för dom, det är min poäng. Men det är lätt att bli bitter för mig, att börja tänka så jävla dumt. Jag skäms för det. Jag jobbar på att sluta tänka så, och det har blivit lättare sedan jag faktiskt börja tycka om mitt egen utseende och blivit mer bekväm i min egna kropp.

