Jag gjorde mig av med ett par Facebook vänner idag, en annan blockerade mig för en vecka sedan. Dom två jag slutade vara vän med hade både gillade ett blogginlägg som var fyllt av transfobi. Där trans kvinnor kallades ”men in heels”, hen som skrev inlägget vägrade använda ”hon” om trans kvinnorna eftersom dom har manligt könsorgan och är därför män i hens ögon. Och även om dom operarar sig så gör deras hjärnor att dom förblir män… Ja hen resonerade såhär samt sa massa annat skit.

Det trista var att de var på en feministisk blogg och inlägg gillades av många. Som av dom två som jag slutade vara vän med… Dom höll även med om åsikter som senare sades på FB som också gjordes till detta inlägg. Efter att jag slutat vara vän med dom så skickade en av dom meddelanden till mig och fråga varför jag inte vill vara vän längre. Jag sa som det var. Hens svar var att ja men vi har alla olika åsikter och hen satt med i ledningsgruppen för en Prideparad någonstans i USA där hen bor och hen har en miljon transvänner, så hur kunde hen vara transfobisk…

Att hålla med om åsikter som går emot mig som trans tjej, som går så djupt mot mig, det är inte en jävla åsikt bara, det är en del i den skit som transpersonr blir utsatta för i allt från fördomar och trakasserier till våldtäkt, misshandel och mord. Vidare skiter jag högaktningsfullt om hen hade massa transvänner ochsatt med i ledningen för någon prideparad grupp. Det gör det inte till något mindre problematiskt att hen höll med i flera transfobiska tankegångar. Och har hen så många transvänner så har hen faktiskt misslyckats rejält i att förstå det vi transpersoner går igenom.

Såhär enkelt är det: Har du åsikter som i slutändan handlar om att jag som trans tjej inte borde få finnas för jag behöver bara ”skärpa” till mig och sluta tro att jag är det jag är – så tycker jag du kan fara åt helvette.

