Fanny har skrivit ett så bra inlägg om det här med kroppsbehåring och många personers attityd att dom på något sätt har rätt att yttra sig om någon utseende och gnäller när en kvinna inte rakar sig med ”varför måste du visa det för hela världen!”. Vore det ingen stor grej skulle folk inte hålla på att gnälla såhär och lägga sig i om en kvinna inte rakar sig. Det är hennes ensak och inte något som angår någon annan.

Jag känner själv av den press dom flesta tjejer och kvinnor känner i att behöva raka sig, oavsett om det är ben, armhålor eller fixa ögonbryn eller vad det nu. En ”riktig” kvinna har bara hår på huvudet, dock inte ansiktet så har en lite hår där så ska det bort – detta är samhälles synen. Varför tjejer och kvinnor som inte lever upp till detta hånas och döms av omvärlden. Många ser det som ”äckligt” när en tjej har exempelvis hår på benen eller armhålorna.

Själv rakar jag mig, jag rakar benen, under armarna, underlivet, osv. Varför? Press, men också för att jag gillar känslan som jag får av kläder och lakan mot min nakna hud på benen. Det är en skön känsla. Men ja, jag känner av förväntan. För att passera bättre som kvinna så räknar andra med att jag ska raka mig, så är det bara. Kom ihåg: En ”riktig” kvinna har inte hår någon annanstans än på huvudet… Så jag anpassar mig där. Men så har jag i alla fall som sagt också det som jag gillar med att raka mig, just känslan som jag beskrev.

