Hanna Hellquist skriver om något som hon kallar ”Nytorgsfeminism” och tar upp en sak som hände henne på Twitter efter att hon Tweetade när hon satt på tåget om hur tjatiga SJ var i högtalarna när det var något fel på nått, dom sa detta vid varenda station.

Jag skrev några irriterade tweets om detta. Jag twittrade om många andra saker också, för om det är något positivt med att åka tåg så är det att man får tid över till annat, mycket tid, men det var just på ett sånt där surt inlägg som jag fick följande reaktion:
”Hellquist behöver ett ligg”. Det var en ganska ung kille som twittrade detta till mig, om mig. Han uppfattade att jag var sur och kom snabbt med en lösning. Jag svarade honom. Jag skrev att han var tråkig, för även om han skämtade med mig så är det liksom inget roligt skämt, att avfärda kvinnors dåliga humör med att de har fått för lite kuk är inte roligt helt enkelt.

Jo det där har jag aldrig hört förut… Eller jo förresten. Det tillhör den där machokulturen som handlar om att trycka ner kvinnor genom misogyna puckade ”skämt” ”du har bara fått för lite kuk/gå tillbaka till köket kvinna!”, osv, eller åsikter för att sätta tjejer och kvinnor ”på plats”, att påminna om att som kvinna är en ingen person först och främst utan ett objekt. Sparka neråt alltså är vad det handlar om. Och den 19-årige kille som Hellquist tar upp är ingen undantag, att raljera om kvinnor och vara generellt chauvinistisk anses vara tufft bland många killar.

Sedan får en höra från olika personer att nej vadå, vi är så jämställda! Feminism är jättebra men det finns inte folk som har dessa åsikter!
Skitsnack, klart det finns. Många fler än en tror faktiskt. Fördomar är vanligt olika alla möjliga olika grupper. Så varför tror folk att chauvinism och generell kvinnofientlighet inte existerar? Kolla in populärkulturen, misogyn musik till exempel är hur vanlig som helst. Och det är bara ett av många, många exempel. Så självklart finns det personer som har dessa åsikter, och många som döljer dom bakom humor för att försöka undslippa kritik av sina kvinnofientliga värderingar.

