Det finns många skilda meningar om vad som kan kallas ”feministisk porr”. Jag vet inte ens om det går att kalla något för feministisk porr. Hellre då alternativ porr eller liknande, alltså porr som byter mot vissa normer. Eller bara kalla det porr.

För porr som har kallats feministisk (som Dirty Diaries och nu senaste Lina Neidstams Maran) så må det brytas mot könsnormer och även heternormen samt fokus läggs på att kvinnor har det skönt. Så denna porr inte reproducerar mainstreamporrens normer som penetreringsnormen, könsnormer, generell misogyni och att mannens njutning ska komma först och kvinnans inte alls eller långt efter. Men det finns saker som glöms bort, eller som inte anses kunna brytas mot alls. Det är nämligen den kulturella och samhälleliga objektifieringen av kvinnan. Som vi vet har många negativa konsekvenser för flickor, tjejer och kvinnor. Även i så kallade feministisk porren förblir kvinnor objekt, även om männen blir objekt där också så finns det ingen kulturell och samhällelig objektifiering av mannen som kan reproduceras. Men det finns det för kvinnor.

Min erfarenhet är att porr kan kallas feministiskt för, ja lika många anledningar som det finns feminister. Även om flera grundkrav, eller vad det kan kallas, har getts så tycker jag att dessa snarare borde vara det minsta som kan förväntas, oavsett porr. Som hur porrskådespelare har det och hur dom mår bakom som framför kameran. Jag ser inte det feministiska i detta utan som sagt borde det vara något som är ett grundkrav. Något annat då skulle kunna vara att den bryter mot könsnormer, men det finns det porr som gör till en viss del. Domina porr exempelvis kastar om könsnormer, på ett visst sätt. Eftersom kvinna är dominant och mannen undergiven. Men det spelas på maktordningar. Domina porr kallas inte för feministisk. Dirty Diaries ansågs bryta mot olika normer, men den har också en del gemensamt med vanlig porr.

Så även om en lägger upp flera grundkrav så finns det porr som redan uppfyller en del av dom, och en del personer kan då redan se den porren som feministisk medan andra inte gör det. I slutändan så är det mer individuellt vad en tycker är feministisk porr eller inte. En kan ha 2-3 krav medan en annan kan ha 10 krav på vad som kan kallas feministisk porr.

Personligen så som sagt så vet jag inte om det går att kalla någon porr för ”feministisk porr”. För vad innebär det egentligen? Hittills har jag inte hört något som kan få mig att ändra mig på denna punkt, och jag tror inte att jag kommer göra det heller.

