”Bonde söker fru” Johanna Nordin gillar inte ”gayvärlden” för att:

Hårt, kallt och tufft.
Det är gay-Sverige enligt Johanna Nordin.
– Jag passar inte in där, säger hon.
Hon menar det märks tydligt att många homosexuella tjejer vill tillhöra en grupp – att de klär sig och beter sig lika.
– Vad jag har sett är det mycket öldrickande och tuff stil på många. Jag passar inte in där. Jag är mer en tjej-tjej, bara det att jag är attraherad av andra tjejer.
– Det var många hårda, tuffa tjejer. Jag vet inte om det bygger på osäkerhet eller vad det är, att man måste vara så tuff

Så att vara butch lesbisk är att vara osäker på sig själv? Ja du, det skulle en kunna säga om kvinnor som dig som måste vara tjej-tjej, att du är osäker på din egna kvinnlighet kanske? Eller kanske det har att göra med att vara det som en mer trivs med? Varför ska det hela tiden gå tillbaka till att ska en vara kvinna så måste en vara en ”riktig” kvinna, delvis feminin, ”kvinnlig”. Annars så räknas en inte som kvinna. Typiskt könsnormativt och heteronormativt tänkande, vilket är trist att se från en kvinna som själv är homosexuell. Oavsett om en är feminin eller maskulin som kvinna, eller en bladning, eller inget av det! Så måste det vara okej.

Vidare så ser anser Nordin att lesbiska ser sig som ”offer” för att ni vet, kämpar för sina rättigheter och sådant, usha ja, verkligen ”offer” där. Eller inte. Nordin säger senare:

Samtidigt tycker hon att det är viktigt att vara öppen med sin läggning.
– Generellt är ju tjejer dåliga på att visa upp sig. Bögar kan man ju räkna upp hur många kändisar som helst som kommit ut, bland tjejer lyckas jag själv räkna till Eva (Dahlgren), Efva (Attling) och Lotta Bromé. Det är sorgligt för det måste ju finnas så många fler.

Men hallåj, är inte det att vara ett offer att tala som du gör nu, Nordin? Och ett offer vill du väl inte vara? Eller är det så att det inte har något med att vara ett ”offer” att göra, delvis folks bild av ett ”offer”. Utan faktiskt kämpa för sina rättigheter? Att synliggöra problem? Att kämpa mot bilden av en som ”den andra”? Och är det så hemskt? Nej, det är det ju inte. Det är vad som behövs. Flera gånger om. Att låtsas som att det inte finns några problem får inte problemen att försvinna. Sorry.

