Har skrivit förut om könsnormer och att vara transsexuell. Men jag tänkte fokusera lite mer på hur en ”gör” kön i ens vardag, på olika sätt. Samt reaktioner från omgivning som är annorlunda mot förr, delvis innan en passerar som det kön en identifierar sig som. Jag kommer ta upp flera personliga observationer.

När jag skriver att jag gör kön i min vardag så menar jag att det kan det vara till exempel hur jag klär mig och för mig. Som i hur jag sitter eller pratar, exempelvis. Jag har ofta suttit på ett sätt som av andra ibland uppfattats som ”feminint”, vilket jag tycket är fånigt att dela upp i kön, vi sitter olika. Men vi får alla lära oss hur vi ska sitta beroende på kön, som att som kvinna sitta med korsade ben och man med benen brett isär. Det sista har förövrigt jag fått höra för att personer med kuk behöver mer utrymme, verkligen säger ja då, förklarar då alla med penis som utan problem kan sitta med korsade ben…

När jag gör kön gällande hur jag pratar så kan det vara som att jag ändrar min röst så den blir ljusare, på så sätt förstärka: Kvinnor = ljus röst. Samtidigt så stör det mig, för varför ska det spela sådan roll? Men det gör det, för praktiskt taget alla jag möter anser det vara något viktigt att tänka på. I kontakt med transvården så är det standard att en tränar rösten varför en får träffa logoped.

Det jag har märkt av när jag nu passerar som kvinna är att andra beter sig annorlunda. Det finns mer av en förväntan av mig nu att jag hjälper till mer med sådant som berör hushållssysslor. Jag förväntas inte kunna något eller så mycket om tekniska saker, som datorer och annat. Jag förväntas behöva mer hjälp, som att bära matkassar eller andra saker där jag förut mer fick rå mig själv. Detta berör framför allt män som erbjuder mer hjälp medan kvinnor, enligt min erfarenhet, kunde hjälpa till lika mycket innan jag passerade som att hålla upp en dörr eller liknande. Jag förväntas alltså inte klara mig själv lika mycket som innan.

Något annat jag märkt av är att jag förväntas vara mer känslosam och tänka mer, mycket mer, på mitt utseende. Att jag ska sminka mig och bry mig om hur jag klär mig. Förr kunde jag klä mig hur som helst och aldrig sminka mig och det var ingen som brydde sig, så ser det inte ut idag.

