Jag brukar höra ibland från diverse personer att chauvinistiska machomän inte är populära, dom hyllas inte alls, ingen gillar dom.

I mitt huvud ritar jag upp en bild när en person står och säger så till mig, jag vänder mig om och ser reklamaffischer, en Tv som står på, hör en radio och dataspel som spelas – med machomännen. Machomän som huvudrollsinnehavare, kvinnor har sällan det utan som mest sidoroller och skildras som en stereotyp. Jag ser hur Tv-serier som Game of Thrones är super populär och kallas ”episk”, den hyllas och älskas av många trots dess misogyni och könskonservatism. Jag ser spel med bara machomän i huvudrollen, män som ser ut som en Belgian Blue, jag läser om hur populära och hyllade dessa spel är. Jag läser om hur chauvinistiska machomän som sjunger/rappar ut sin kvinnofientliga och kvinnoföraktande syn hyllas av musikkritiker. Och det här är densamma inom annat som exempelvis litteraturen.

Jag säger då till personen att hen har en konstig uppfattning på att INTE hyllas, gillas och är populära…

Undrar när folk ska generellt sluta vara så förtjusta och fascinerade av chauvinistiska machomän, i könskonservatism och heteronormen? Allt medan många på samma gång kan säga att dom är så trötta på det. Nej säger jag, ni må säga det men det ni tittar på, lyssnar på och spelar berättar en annan historia. Om så många verkligen vore trötta skulle inte det chauvinistiska och machoidealet överskugga annat? Nej trots det så fortsätter folk att tolerera det och flockas till det faktiskt.

Jag har skrivit tidigare om den tolerans som finns för just misogyni, vilket jag tänker spelar stor roll eftersom det så sällan är något som får dom flesta att välja bort något eller starkt ogillar det, att säga: Nu får det vara nog! istället tolereras det.
Något annat som också har med allt detta att göra är att när samhället börjar förändras här och där så är det allt fler som desperat klamrar sig fast vid könskonservatism. Jezebel tar upp exempel på nya Tv-serier i USA där flera som spelar på att män ska ”man-up” och vara ”riktiga” män i denna ”feminiserade tid”. Löjligt, sexistiskt men typiskt.

