Anti-feminister. Är precis vad jag tänkte på när jag läste detta. Roland Poirier Martinsson raljerar om feminism och genusvetenskap.

Han anser att ”ingen tror på det där längre” när han skriver om könsmaktsordning. Hm… Med ”inga” så tänker jag samma personer som inte har brytt sig om feminism och jämställdhet förut heller, samma personer som fått allt mer utrymme i debatten dom senaste åren. Sen har vi flera partier som har sagt att dom minsann har feminism och jämställdhet som något grundläggande, sen att dom inte lever upp till det är visst inget problem…

Vidare säger han:

I samma veva som jag slutade vid Lunds Universitet för ett drygt decennium sedan, utgick det ett dekret från någon som bestämde, att det inte längre skulle vara tillåtet att föreläsa utan att först ha gått en kurs i något som hade med kön att göra. Vad jag vet gäller kravet fortfarande. Vad mera är, under den korta period då feminismen faktiskt drev fram beslut, infördes en mängd liknande krav i alla möjliga sammanhang: jämställdhetsplaner, genuskurser, unisexundervisning, inga volanger på gympan – you name it.

Förutom att det rent intellektuellt och moraliskt är förkastligt, kostar de med största sannolikhet samhället hundratals miljoner kronor om året, pengar som skulle kunna gå till verksamheten.

Mitt svar är: Det här är precis som det brukar låta från samma grupper i samhället som verkar känna sig hotade av jämställdhet. Samma grupper som sedan talat om ”riktigt jämställdhet” som egentligen bara är en omskrivning från könskonservatism.

Att exempelvis lärare får gå en kurs i genus så dom bättre kan bemöta elever utifrån hur dom är som personer och samtidigt förstå hur könsnormer och strukturer hänger ihop, hur fördomar baserat på kön håller tillbaka elever – är visst ”intellektuellt och moraliskt är förkastligt”. Vad jag gissar här så är en ”bättre” moral här något som baserar sig på ”flickor är flickor och pojkar är pojkar!” -snacket som vi hört en miljon gånger förut. En könskonservativ syn som handlar om att bemöta elever utifrån kön och på så sätt hjälpa till att förstärka fördomar baserat på kön och således förstärka könsnormer. Låter det bra? Nej precis. Jag förstår inte riktigt vad det är med personer som Roland Poirier Martinsson, det hela blir så uppenbart att inte kunna tänka ett steg längre.

