Det här har jag velat skriva om ändå sedan jag såg ett inlägg om det på feministing för drygt två år sedan. Hur mod och styrka, att göra något vågat, kopplas ihop med det som ses som manligt, ihop med mannen. Jag har skrivit om det förut men denna gång handlar det om:

Jag tänkte på detta igen idag när jag såg en länkad artikel på facebook. Den handlar om att SvD’s ledarreaktion säger att Mona Sahlin alltid kan gå med i Fi. Det var en grej i artikeln som jag reagerade på: ”Feministiskt initiativ har stake”. Jag tänker mig nu att typ 99% av alla andra där ute tycker att det är att ”överreagera” att alls tänka på det, ”det är humor”, osv. Men poängen är att ”humor” eller inte så kunde jag inte sluta tänka på det där, på den symboliken att den som vågar den har en kuk. Why?

Bara ett ord? Det förklarar inte symboliken vilket finns överallt i samhället. På nätet så kommer ibland en liknande fras upp, på engelska, ”he/she/you got balls!”, eller ”e-peen” vilket också är väldigt poppis på nätet. Vilket är samma sak, den som vågar har ”såklart” en pung, eller en kuk. *sigh*

Ser ni mönstret? Problemet är som jag skrev i början att mod och styrka kopplas till mannen – mannen som norm. Tröttsamt är vad det är.

