Har sett det där som jag skriver i titeln rätt ofta gällande sex där fokusen är under- och överordning om när en kvinna och man har sex. Det är i allt ifrån sexspalter och diverse kvällstidningar till blogginlägg eller på facebook eller vad det nu är. Då menar jag att det handlar om exempelvis en eller flera kvinnor som talar om att vara undergivna i sängen, och en man är dominant, eller män som diskuterar detta och där en man är dominant och en kvinna undergiven. Det kan vara att ha sex eller fantisera om det, men just att det handlar om det könsnormativa att kvinna är den undergivna mer passiva som ”tar emot” medan mannen är den som är dominant, mer aktiv, och ”ger”. Och detta skulle då vara ”lagom förbjudet” eller så resoneras det som att det på något sätt bryter mot något, en könsnorm? Eller så läggs det in som kritik mot feminister; ”Ja men feminister tål inte att kvinnor och män har sex såhär och fantiserar om det!”. Va?

Jag förstår inte hur det kan bryta mot en könsnorm, det är könsnormativ, det bryter knappast mot något. Och inte hör jag dessa åsikter när det handlar om något som snarare skulle kunna sägas bryta mot en könsnorm, där kvinnan är den dominanta och mannen den undergivna. Då blir det liksom inte att bara ha ”lagom förbjudet sex” utan då kallas det något annat istället. Eh? Undrar om det är för att det inte längre anses vara lika ”kittlande”, inte längre lika ”förbjudet” för att vadå? Låt mig gissa igen att det blir snack om oss feminister då…

