När jag är ute på stan och går i butiker eller sitter på ett café och fikar så tittar jag på andra, ser dom i förbifarten, eller när jag tittar åt ett håll så ser jag personer gå förbi eller göra saker som att sitta och fika som jag. Det som blir så uppenbart är hur folk uttrycker sig och agerar i förhållande till könsnormer. Det könade mönstret är tydligt, det varierar såklart men finns ändå där hela tiden. Det kan handla om hur personer klär sig, hur dom sitter och den ställning som benen och kroppen har, hur dom går, hur dom uttrycker sig i tal. Det märks hur djupt könsnormerna sitter och hur det påverkar och styr det individer gör i vardagen, hela tiden.

Variationerna mellan individer i könsuttryck (klädstil och gå/sitt/hållning) är mycket större inom gruppen kvinnor än gruppen män. Där kvinnors könsuttryck är allt från det feminina till androgyna till butch hållet och män mer åt androgyna till machohållet. Det är ovanligt att se killar vara mer åt det feminina/tjejiga* hållet vilket är typiskt i detta samhälle där det som ses som feminint nedvärderas och det maskulina uppvärderas.

* Ifall någon undrar; Det jag menar här som feminint är mer åt femme hållet och är exempelvis: Högklackat/stilett/klänningar/strumpeband och stay-upps/mycket smink/etc. Och det jag menar här med tjejigt är exempelvis: Långa tröjor och linnen om gärna funkar som en kjol också, kjol, leggings/tights, benvärmare, smink. Det tjejiga är det som mer är min vardagsstil. Detta är alltså som sagt vad jag menar för jag vet att andra har en annan syn. För dom flesta skulle ju allt det här benämnas damkläder istället.

