Att vara feminist och göra och gilla saker som är motsägelsefulla alltså. Jag tror jag har en fascination av det, eller det kanske är fel valt ord. Men jag ser det som ett hjärteämne eftersom det är något som jag så ofta tänker på och läser om. Det ökade rätt mycket när jag för ett par år sedan och ännu längre bak läste trådar på feministtin som handlade om ”guilty pleasures” som en kan ha som feminist. Trådarna där berörde gangsta rap med sitt kvinnohat och machofixering, modeshower och magasin med sina utseendeideal och krav samt mainstreamporr med allt det misogyna och könskonservativa. Och en tråd som handlade om det mesta som kan tänkas vara motsägelsefullt.

Efter det så har det bara ökat, jag såg inlägg och kommentarer på olika engelska och svenska feminist bloggar som handlade om samma saker, till att jag idag snarare letar efter sådant att läsa om. Ändå blir jag ofta frustrerad och irriterad, jag blir det över hur jävla motsägelsefullt det är när en läser inlägg av andra som handlar om attvara feminist och lyssna på musik med sitt konstanta ”bitches/hoes/golddiggers” blabla kvinnofientligt snack och reducering av kvinnor till sexobjekt där för att enbart tillfredsställa mannen. Till att titta på mainstreamporr med sitt misogyni och fixering vid könskonservatism och sex-normativa idealiserande av penetreringsnormen. Till kritik mot könskonservatism kopplat till kläder och kroppsbehåring och hur könat allt är men ändå är det det som dom föredrar – det könade alltså.

För att jag inte förstår direkt, det är väl därför, jag får det inte att gå ihop. Vilket gör mig frustrerad. Sen kan ibland besvikelse känslan infinna sig, mer förr dock för nuförtiden försöker jag inte känna så för jag vet att det är komplext för många, vi är ju feminister och lever i ett patriarkat.

Samtidigt tycker jag det är viktigt att vara medveten om förtryckande strukturer och normer och alla dom uttryck det tar sig i samhället. Vara medveten om vad en göra alltså. Än att typ helt acceptera det misogyna rakt av utan minsta tanke, vilket bara hjälper till att normalisera det och spä på att olika delar av samhället får frikort för att sprida kvinnohatar propaganda.

