Läste; sexistsommar: sexistisk reklam tar över stan. Blir så förbannat trött och frustrerad över denna sexistiska och objektifierande skit. Det gamla vanliga, del av backlashen ja det är det som Roya skriver. Och som Roya skriver om så ända sedan 90-talet var det mer skriverier och kritik mot sådan här objektifierande sexistisk reklam, och det blev uppmärksammat, nu ökar det allt mer med sådan här objektifierande reklam. Och precis som vanligt så är det kvinnan som framställs som objektet utefter dom vanliga utseendeidealen som dömer och hämmar kvinnor som inte passar in i utseende idealen och och fortsätter att bygga på den patriarkala synen på kvinnan där hon reduceras till sitt utseende. Dessa hämmande ideal, ätstörningar och det allt sämre psykiska hälsa bland tjejer och kvinnor i samhället. Och under tiden ursäktas allt detta allt mer i i ett samhälle, ett samhälle som allt oftare använder sig av ”sköt dig själv och skit i andra” -tänkandet.

Och jag tycker mig märka att det också ursäktas och försvaras allt oftare också av olika personer, även av dom som ser sig som progressiva, och att dom oftare försöker att gömma detta bakom progressiva tankar, eller försöker att gömma detta bakom feministiska tankar, när det i själva verkar är misogynt och objektifierande och könskonservativt. Och företagen bakom som kommer med ursäkter och försöker att försvara detta.
Pratas det om att inga eller få män framställs såhär i reklamen så får en ofta höra av att: ”så ni vill objektifiera män då?!”, från personer som just visar väldigt lite eller inget intresse av att kritisera det misogyna och objektifieringen av kvinnan i samhället.

Ja mer aktivism mot detta, mer kritik, mer kamp!

Annonser