Jag tänkte jag skulle skriva om något som jag berört förut och som är en väldigt vanligt diskussion och debatt feminister emellan. Jag kommer nog att dela upp det i flera delar eftersom det är så mycket att skriva om.

Är det något som praktiskt taget alla gör varje dag så är det att upprätthålla, på ett sätt eller annat, könsnormerna.
När de gäller oss feminister, som jag skrivit om när det gäller det personliga är politiskt, så handlar det ju om flera olika delar. En av dom är ju en feministisk medvetenhet – att kunna vara medveten om ens egna val och reflektera, analysera samt idka självkritik. Att veta hur ens egna valkan påverka andra, hur det kan påverka den egna gruppen/grupperna. Vara medveten om allt detta.

Dom flesta återskapar normer samtidigt som dom bryter mot andra samt den normen som dom återskapar i vardagen. Allt är alltså ett steg framåt och ett tillbaka, två steg framåt och ett tillbaka, osv. Dubbla budskap, dubbelmoral, inte så ovanligt när det gäller detta. Och att bryta och återskapa på samma gång visar ju på hur komplext allt är och hur komplex individen är.

Vad jag tänkte skriva om i följande inlägg är det som generellt berör mainstreamkulturen, alltså film, musik, mode, osv. Eftersom detta är något som dom flesta av oss kommer i kontakt med, och hur vi integrerar med det och hur vi bryter och återskapar normer är något som många av oss pratar ofta om. Jag kommer alltså för dom flesta feminister inte att säga något nytt överhuvudtaget, utan däremot så kan detta bli till en slags informationskälla till mig själv kanske.

